Benefietconcert “Zingend de zomer in”

Zaterdag 27 mei gaan we voor de 2e keer “Zingend de zomer in” met een leerlingenconcert in het koor van de Oude of St. Nicolaaskerk aan het Kronenburgplantsoen in IJsselstein.  Aanvang: 14.30 uur. Het concert duurt ca. 30 minuten.

Ik heb het een benefietconcert genoemd, omdat, evenals de vorige keer, de opbrengst bestemd is voor de revitalisatie van ’t Kruispunt (zie evt. de vorige blog).

Duits romantisch repertoire

Bestond het programma de vorige keer uit barokmuziek, nu komt het repertoire grotendeels uit de Duitse romantiek. Op het programma staan werken van Mozart, Mendelssohn-Bartholdy, Schubert, Schumann en Brahms.

Rol van de piano

Kenmerkend voor deze periode is dat de pianopartij een andere functie krijgt. Was het daarvoor veelal om de zangpartij van een mooie harmonische basis te voorzien en de zanger te ondersteunen, nu krijgt de piano een eigen rol. De piano illustreert, vult aan, kondigt een wending aan in het verhaal van de zanger. In een enkel geval “vertelt” de piano een eigen verhaal!

In het repertoire van vanmiddag kun je dat bijv. ervaren bij het lied “die Forelle”.  Je hoort het vrolijke gespartel van de vis. Wanneer in het laatste couplet gevaar dreigt, hoor je het onheilspellende in de begeleiding.

Bij “Gretchen am Spinnrade” is heel duidelijk het gesnor van het spinnewiel en het intrappen van het pedaal waar te nemen. Je ziet ook de beweging in het notenbeeld. Ook de emotionele onrust van Gretchen neemt je mee naar een climax.

Coupletlied – doorgecomponeerde lied

Een ander fenomeen dat zich voordoet in deze periode is, dat naast het coupletlied het doorgecomponeerde lied ontstaat. 

Bij een coupletlied heeft elk couplet dezelfde begeleiding, als bij een koraal bijvoorbeeld. Voorbeelden hiervan die je deze middag hoort, zijn de liederen “der Zauberer” van Mozart en “Liebhaber in allen Gestalten” van Schubert.

Bij een doorgecomponeerd lied echter heeft de componist de mogelijkheid de wendingen in het gedicht precies te volgen en alle emotionele ontwikkelingen te illustreren. Een voorbeeld hiervan is bijv. “das Veilchen” van Mozart en “Erlkönig” van Schubert. Deze liederen staan overigens niet op het programma.

Gedichten

Wanneer een componist komt tot het componeren van een lied, heeft hij eerst  een geschikt gedicht nodig, waaruit hij inspiratie kan putten. Deze gedichten vonden zij bij grote dichters als Goethe, Müller, Heine, Rückert, Eichendorff, Schiller.

Ik las een mooie spreuk

Poëzie is poëzie en muziek is muziek, maar als ze samengaan, ontstaat het lied (Ned Rorem – een Amerikaans componist)

Wellicht ben je al lezend nieuwsgierig geworden. Waarom zou je niet eens kennismaken met klassieke muziek?

  • Zang: Marleen van Aalst, Kyra Keybets, Dori Rosielle, Tineke van Vliet en Roos Wissink.
  • Piano: Elice de Gier.

Datum: 17-06-2015

Gretchen am Spinnrade